07.08.2018, 12:55 396

“Kumların Kadını” Sisifos ya da Öğrenilmiş Çaresizlik

“Kumların Kadını”

Sisifos ya da Öğrenilmiş Çaresizlik

Hepimizin yaşamı “Kumların Kadını” filminde geçtiği gibi tek gidişe ayarlanan bileti alınmış-ödenmiş bir yolculuktur. İnsan olarak temel sorunlarımızdan biri kendimizi ya da  benzerimizi aramak diğer yandan da benzerlerimizden kendimizi farklı kılma çabasıdır. Bu nedenle kendimize çeşitli amaçlar edinir hem kendimizi hem de doğayı anlama çabası içine gireriz. Bu amaç bazen zenginlik, bazen de statü bazen de ömür boyu sürecek olan bir keşiftir.

“Kumların Kadını” filminde öğretmenlik yapan Niki Jumpei, kum böcekleri hakkında araştırma yapmakta iken üç günlük izninde çöle yolculuk yapar. İncelemesine daldığı için kendisini şehre ulaştıracak olan otobüsü kaçırır.

İnsanoğlu kendisinden önce tayin edilmiş koşulların içine doğar. Bu nedenle insanın kendini bilmesi ve kendini başkalarından farklı kılma çabası içinden çıkılmaz bir hal alır. Son yüzyıl bize farklı dayatmalar getirir. Filmin başında modern insanın durumunu eleştiren bir replik vardır. Yolcu, çölün ortasında uzanmakta ve şunları düşünmektdir. “İnsan pek çok belgeye ihtiyaç duyuyor. Sözleşmeler, ehliyetler, kimlik kartları, izinler, tapular, sertifikalar, kayıtlar, sendika kartları, bonservisler, faturalar, borç senetleri, geçici müsaadeler, izin mektupları, gelir beyannameleri, daha fazlası olacak mı? Bunları unutabilir miyim?”

Modern insan, çoğu zaman kurtuluşu statüde görür; ancak onun getirdiği sıkıntı da onu adeta bir kapana kıstırır ve kendini bunlarda kurtarabileceği bir zaman ya da mekân arar. Filmde kum böceklerini araştıran kahramanımız, çölün ortasında yalnızken, sonsuzluk içinde çölün ortasında bir kayıkta bunları düşünürken sözlerine şöyle devam eder: “İnsanoğlu bir yerlerde yanlış yapmaktan korkuyor. Doğru tarafta olmak için yenilerini arayıp duruyor. Kim sonunu görebilecek ki.”

Kahramanın yanına gelen köylüler, son otobüsün kalktığını ve ona yardım edeceklerini söyleyerek onu çölün ortasında çukurda(delikte) bir evde yalnız yaşayan bir kadının evine ip merdivenden indirerek bırakır. Kim sonunu görebilecek ki?

Yolcu, ertesi gün evden gideceğini düşünür ve kadının ikramlarını afiyetle yer ancak ertesi gün şoka uğrar. Zira ip merdiven yoktur ve yalnız başına köylü kadınla kalır. Adam, önceleri kadını kapana kısılmış, özgürlüğü elinden alınmış gibi görse de oradan kurtulma çabasıyla kendinin kapana kısıldığını anlar. Bir yandan da kadınla yardımlaşmayla başlayan bir ilişki içine girer Yolcu, Tokyo’daki arkadaşları tarafından mutlaka kurtarılacağını düşünür;zaman zaman da kaçmak için planlar yapar; ancak köylüler onu bulup tekrar çöldeki delikte bulunan eve getirirler.

Adam her gece kadınla birlikte aşağı kayan kumları toplar ve köylülere teslim eder, köylüler de onlara haftada bir tayın(yiyecek) getirirler. Adam gittikçe kadınla yaşamaya alışır. Kadın dost mudur düşman mı? Bu süreçte aralarındaki ilişkideki yabancılık bitmemiştir. Köylülerin baskısı bitmez kadınla gözlerinin önünde birlikte olmaya zorlarlar. Adam kabul eder, kadın direnerek reddeder. Kadının tek özlemi bir radyosu olmasıdır. Bunu da adamı eve bağlamak için ister ve “Tokyo’daki yaşamdan haberin olurdu” der. Adam giderek oradaki yaşama ayak uydurur, zooloji kitaplarını ve böcekleri de daha az düşünmeye, hatta orada suyu muhafaza etmekle ilgili yeni yöntemler bulmaya çalışır.

Bir gün kadın hastalanır ve hamile olduğu anlaşılır. Köylüler bir doktor getirirler, doktor gelirken bir radyo da getirmiştir ve kadını alıp götürürler. Giderken ip merdiveni de orada bırakırlar. Adam şimdi yeniden bir karar vermek durumundadır. Oradan gidecek midir?

Adam, merdivene tırmanarak yukarıya çıkar, çölü geçer ve okyanusun kenarına gelir. Ancak yeniden çöle, o deliğe, eve döner. Kadın deliğe tekrar dönmez; bir çocuk zaman zaman yukarıdan adamı gözler ve adam o delikte kalır.

Mitolojideki Sisifos, bir kayayı her defasında zirveye tırmandırır, sonra kaya yere yuvarlanır ve Sisifos onu tekrar yukarı taşır. Adamın hikayesi her ne kadar Sisifos’un hikayesine benziyorsa da aslında öğrenilmiş bir çaresizliği içerir. Bir bilim adamı olan Yolcu, ister kum böceklerini arasın isterse de çölde suyu tutmanın yollarını arasın; kendine yolculuğu yoksa sistem içinde nerede kapana kıstırıldığını anlamaya çalışması, onun kurtuluşu olmayacaktır. Nitekim filmin sonunda da çöldeki keşfinin ardına düşerek kendini teselli etmeye çalışır.

Kumdaki Kadın filmi, her ne kadar köylüler tarafından kapana kıstırılan kadının hikayesi gibi görünse de Niki Jumpei’nin hikayesidir. Her zaman Tokyo’daki arkadaşlarının onu kurtaracağına inanan Yolcu, kaybolduğu yerde de statüsünün işe yarayacağını düşünür. Oysaki arkadaşları onu sadece “Kayıplar Listesi” ne almıştır ancak aradıklarına dair bir işaret yoktur.

Filmde kadın kendi doğasını yaşamıştır. Erkek egemen toplumda kadının “öteki” likten kurtulması anne olmasına bağlıdır. Filmde de anne olan kadını köylüler kurtarmış ve bir daha o deliğe bırakmamıştır. Ancak adam o delikten çıkması mümkün olduğunda orayı terk etmemiş ve kendi yaşantısına dönmeyi istememiş, geri dönmüştür.

Çoğu zaman çektiğimiz sıkıntılardan kurtulma çabamızın olduğunu zannederiz. Ancak kurtulma imkânı olduğunda yine paniğe kapılırız. Çünkü zorluk karşısında mücadele etmek insanı güçlü kılabilir ya da ona belli bir konfor alanı yaratabilir. Zamanla “yanlış vicdan” geliştirerek değişimin haksızlık olduğunu düşünürüz. Oysaki en büyük vicdansızlığı ve haksızlığı kendimize yaptığımızı bilmeyiz. Zorluklardan elde edilen ikincil kazançlar, belli bir konfor ya da güçlü olma isteği bazen esaretlerimizi bize mutluluk gibi gösterebilir.Niki Jumpei, her ne kadar kurtulmak istiyorsa da kadınla yaşadığı hayat içinde belli bir haza da alışmıştır. İhtimal bu nedenle çölün ortasındaki hayatına devam etmek istemiştir.

Hepimiz için çölün ortasında ya da okyanusun kıyısında daha da önemlisi hayatın kıyısında olduğumuzda önümüzdeki soru şudur.

Kendimizi aramak ya da bulmanın önündeki engel, Sisifos gibi taşı yeniden yuvarlamak mı, öğrenilmiş çaresizlikten mutluluk duymak mı?

Bundan sonrası da sizin hikayeniz.

Devam eder…

Yorumlar (0)
11°
parçalı az bulutlu
Namaz Vakti 29 Mayıs 2020
İmsak 03:36
Güneş 05:26
Öğle 13:00
İkindi 16:56
Akşam 20:25
Yatsı 22:06
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20

Gelişmelerden Haberdar Olun

@